Thursday 15 August 2013

Pergaulan Orang Islam Dengan Bukan Islam


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum & Selamat Petang^^


Selamat Hari Raya! Tetiba je.. HahahaXD   Dalam beraya ni, ada tak kawan bukan islam yang datang beraya ke rumah? Rumah ary, tetiap tahun, akan ada kawan ibu dan ayah yang bukan Islam datang beraya. Mereka tampak lebih seronok bila hari raya. Sebab apa? Maybe sebab makan free kot. HahahaXD


Dulu, ary cukup lah anti dengan orang bukan islam especially Ca-Ya-Nun-Alif. Lagi-lagi waktu belajar sebab ary rasa diorang ni je yang nak conquer top student di UM mahupun waktu sekolah. Sedangkan waktu tu diorang meniru senyap-senyap waktu exam. Bukan pandai mana pun. Itu lah pemikiran ary waktu tu. 


Tapi pemikiran ary berubah apabila ary mula bekerja di DKSH Corporate Shared Service Centre (CSSC) yang hampir 80% di-conquer oleh bangsa tersebut. Diorang ni memang sangat bagus bekerja. Cepat, tangkas. Berbeza dengan bangsa melayu. Ary sendiri pun terpaksa stay back sampai malam untuk catch up balik jalan kerja diorang. 


Berbuka dalam kereta dengan strawberry given by my Non-Muslim's buddies^^


Malah, diorang ni lebih concern dan friendly bila kena pada caranya. Bayangkan, diorang buat gathering waktu buka puasa. Bila diorang terorder Tiramisu with congested alcohol inside, diorang orderkan kek pavlova untuk ary. Siap lagi diorang kata pada ary, do not have to be jealous cz kek yang diorang makan tu tak sedap pun. HahaXD


Malah, dalam Al-Quran ada menyebut:
Dan (ingatlah) tiadalah Kami mencipta langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya itu, melainkan dengan cara yang sungguh berhikmat; dan sesungguhnya hari kiamat itu tetap akan datang; oleh itu biarkanlah (golongan kafir yang mendustakanmu itu wahai Muhammad) serta layanlah mereka dengan cara yang elok. (Surah al-Hijr,ayat 85)


Sedangkan Allah s.w.t menuntut kita berbuat baik pada golongan bukan Islam di dalam Al-Quran. Berbaik dan berbuat baik tu pun jangan lah sampai memesongkan akidah pula ye. 




Contengan di atas ni adalah apa yang berlaku di pejabat ary apabila kawan-kawan non-muslim ary ni sibuk bertanyakan pasal Islam pada salah seorang  muslim di pejabat ary.  Tahan gelak ary waktu tu. Yelah.. Takkan nak gelakkan kawan tu kan? Moga dia ambil iktibar ye^^ Huhuhu.

9 comments:

Uks world said...

kwn sy pon non-muslim.. dyorang mmg friendly sgt-2.. time rayer dyorang dtg rumah dan sgt excited.. tergelak pon ade.. Sometimes non muslim lebih saling menghormati berbanding yg muslim.. ^__^ *terase*

Aujinz said...

hahahha.. habis tue kawan tue jawab apa???

Cik Kay Jue said...

ckj pun kalau kat poli lbh prefer kawan dgn non-muslim.. sebab ckj rasa selesa dengan dia masa kat poli.. yup dia hormat kita.. dia boleh marah kawan ckj sebab lambat solat hahaha.. klakar betul..
malu pula kadang2 dgn mereka..

fasal soalan2 mengenai agama tu memang ada juga dia tnya.. setakat ni alhamdulillah ckj berjaya juga jawab dgn cara yang berhemah..

Dayang Deno said...

ye betoi.. itu la kalau ada diaorang tanya kan, nak jwb pun serba salah.. aduyaiii

Tinta Lana said...

Assalamualaikum.

Lana dari sekolah rendah lagi memang area tmpt lana tu, banyak bangsa cina. Memang kawasan mereka, next population, india, yg paling less, malay..jadi, kawan2 pun dari bangsa cina n india..

Masa sekolah rendah, bestfriend chinese..ingt lagi, dia bawak bekal hotdog rebus. Dia siap tnya, lana boleh mkn tak benda2 camni,hehehe.

Pastu, ada indian tpi agama dia kristian. Lana dtg rumah dia..dia risau sbrnya nak hidang apa..

Bila tgk situasi skrg ni ayie..lana rsa, takda mslh pun kita berlainan bangsa..cuma ada sstgh pihak, ada kptingan peribadi cuba nak api2 kan.

Unknown said...

Baru2 ni, ketika meneman seorang sahabat membeli perhiasan di kedai emas Poh Kong, promoter berbangsa cina yang bekerja di situ sangat ramah berbual dengan kami semntara menunggu perhiasan barang kemas sahabat saya tu siap.. Antara soalan2 yg terlintas ditanya oleh promoter cina tu banyak berkaitan islam... Antaranya ibadah puasa.. Tak penat ke berpuasa? Tak lapar ke? Dan yang paling menarik bila dia cakap pasal waktu berbuka macam mana? Katanya "lama nak tunggu itu bunyi.. Lepas tu baru boleh makan???" itu bunyi??? Saya cuba menangkap apa yg dia maksudkan... Bila difikir2kan.. Ohhh azan... "itu bunyi org muslim panggil azan...".. Rasa nak tergelak pun ada..

Kuazue Mohamad said...

as salam..selamat hari raya n polow sini...walau pun kita berbaik dgn mereka..jgn kita menjadikan kita sebahagian daripada mrk sudah lah...bebuat baik n berpegang teguh lah pada tali agama mu...

Unknown said...

betul2 hehehehe :) no-ordinaryblog(BlogKartunDunia)

Tinta Lana said...

Salam.

Yeayyy! Ary muncul jugak..hehe. Miss you ary.. :)

Just nak share..lepasni..maybe lana tak aktif dah.. dpt twrn kerja lebih baik.. So, next week mula..

Doakan lana ya :)

hasil tulisan arisyalee.blogspot.com