Saturday 22 December 2012

Tutorial Lock Mesej & Gambar,Etc. Untuk Android


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum & Selamat Tengahari^^


Waktu ary sedang menerangkan pada pelawat booth pameran ary tentang File Security Encryption Software, lebih ramai yang berminat untuk tahu cara lock file di telefon bimbit berbanding di lappy. Soalannya berbunyi,"Kalau nak lock file di telefon bimbit,macam mana?"


Untuk lock fail media (media files) seperti gambar, lagu atau apapun format failnya, korang boleh gunakan FILE LOCKER. Cara menggunakan nya, korang boleh buka fail locker tersebut. Kemudian, cari media yang korang nak lock. Korang boleh pilih (select) satu persatu mana-mana fail yang korang nak lock ataupun select all. Then, cuma perlu klik "Lock". Masukkan Password and done. 






Korang boleh tengok perbandingan antara fail yang dikunci dan fail yang tak dikunci seperti di bawah. Fail yang dikunci akan kelihatan seperti kotak-kotak. Kalau korang nak buka fail yang di-lock tadi, korang perlu unlock terlebih dahulu di aplikasi file locker. 




Selain itu, kalau korang nak letak password untuk mesej, korang boleh gunakan aplikasi SMS Lock Lite. Jadi, setiap  kali korang nak view mesej, korang perlu masukkan password terlebih dahulu. Selain itu juga sekali lagi, korang perlu activate kan aplikasi ini setiap kali phone korang off dan di-ON kan semula. Ianya kerana aplikasi ini tidak automatically activated.




Ary kongsikan mengikut pengalaman ary sendiri. Jika korang ada gunakan aplikasi lain, mungkin boleh kongsi di ruangan komen.

5 comments:

Unknown said...

Wah..info yang berguna..thanks ary♥

syafiqa said...

untuk bb


sobs

Aujinz said...

haaaa.. bagus bagus.. nanti nak cari.. sebelum tue nak tanya Ary guna widget bateri apa?

ary_lee said...

Aujinz:

Widget battery? Pakai juice defender.. n untuk tengok battery left, pakai circle battery..

tapi juice defender xokeyh sgt kottt...

Unknown said...

tu, tu nak lock gambar :D

hasil tulisan arisyalee.blogspot.com