Thursday 31 January 2013

Cara Mudah Menjadi Golongan yang Hebat


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum & Selamat Tengahari^^






Ramai orang-orang hebat yang menemukan ilmu-ilmu baru dengan tidak sengaja. Antaranya adalah seperti archimedes, isaac newton, etc. Tapi itu mereka yang hebat. Then, kita yang biasa ni? Apakah mahu terus berada di level biasa-biasa ataupun nak upgrade kan diri supaya sama hebat dengan mereka-mereka?


Tak perlu jadi terlampau hebat. Sederhana pun boleh. Tapi, yang pasti, perlu BERILMU. Ilmu ni pula boleh dipelajari dengan pelbagai cara. Tapi selalunya, ramai yang kata, orang rajin membaca, lebih luas pengetahuannya. 


Seorang jutawan yang bernama Dr. John Dermatini menyamakan perbuatan membaca dengan mencelup tangan ke dalam gam. Katanya,"Apabila kita masukkan tangan ke dalam sebotol gam, sudah tentu ada sedikit gam yang melekat pada tangan kita." Begitu juga dengan membaca. Bila kita baca satu buku, walaupun tak mampu nak ingat setiap fakta dalam buku tersebut, tapi pasti ada ilmu dari buku tu yang terlekat dalam minda kita. 


Ingatlah juga bahawa wahyu pertama yang diturunkan kepada Rasulullah s.a.w adalah surah al-Alaq. Ayat pertamanya membawa maksud,"Bacalah dengan nama Tuhanmu yang menciptakan sekalian makhluk." Masihkah ada lagi keraguan bahawa membaca memberikan manfaat? 


Cuma fikirkan satu hal. Orang berilmu tidak mudah tertipu. Orang jahil iaitu orang tidak berilmu akan mengikut kata orang lain secara meng-khinzir buta lalu tertipu. Akhirnya, siapa yang rugi? Ary taknak tergolong dalam mereka yang kerugian dan ary harap korang pun sama. Sehari 1muka surat sudah memadai. Tapi, utamakan kalamullah terlebih dahulu ya, sahabat-sahabat^^ *tetiba terasa nak nyanyi lagu Sahabat Selamanya. HahahaXD

10 comments:

Ety said...

YAY ! Betul betul betul :)

p/s : Walau semalas mana pun kita ni. Membaca itu perlu dalam kehidupan. Kalau nak cari ilmu tu, sukar mana pun, pasti ada cara :)

Jie said...

nice entry, tulah sesame lah kite merajinkan diri ye,

Riswin Zahari said...

Well said! ^_^

Unknown said...

suka entry kali ni :)
plus, doodle ary olwezz comey ^^

◕ D Y S H A S A H H I R ◕ said...

seronokkan.. tp akak selalu dpt idea melukis time kat bilik air... tp kena baca walaupun sedikit.. skrg pun senang.. online je semua maklumat ada

FarhanahAdzlan said...

ehh teringat archimedes fizik spm haritu hehehe :)
sekarang memang penting kena ada ilmu klau tak memey tertipu dengan orang ramai laa gamaknya

Dayang Deno said...

betul tu... deno pun suka membaca.. abah deno selalu galakkan membaca lebih2 lagi sejarah ilmuan islam.. seronok membacanya, ilmu pun bertambah :)

Kimi Jamai said...

Jom membaca!! hehe.. :)

Unknown said...

suke suke.. membaca jambatan ilmu sering di war2 kan.. tp sejauh mane dan seramai mana yg betul2 jadikan guna jambatan ni ? :D

Tinta Lana said...

1st time baca konsep dr. john dermatini ni.. "apabla msukkn tgn dlm sbotol gam, sikit sja yg melekat" :)

Yep2, lau baca buku pun, salu bahagian2 tertentu je yg kita ingt.

#Ok, time for answr ur questn,hahaha

Help People - hari2 tolong org ary. I'm not sure how..depends, stiap org ad cra. Cth, cuba ary tolong org kurg upya, (tiada penglihatan mislnya) tolong diorg melintas. Tolong diorg dikhalayak rmai. Believe me, ary akan rasa lain tau..lepas tolong tu, rasa mcm u doin great thing. Ary try lah..masa jalan2 kat kl, cuba buat. Dan cuba buat when u r alone, bukan time ada kawan2 ary.

Pastu, cuba sedekahkan air kotak, gula2, mknn simple2 pda org yg ary tk brapa kenal.. look at their expression. Pedulikan diorg nak pk apa..just bagi dgn niat nak sdekah ^_^

ATM machine? ada, tpi yg lna prasan, CIMB je. Lana pun cuk wit kat situ,heh3.

Kali ni tak beli bnyk..save budget,cehh.hehehe. Lana beli buku pasal the Mummies, murah ary!! Pengsan tgk harge yg murah tu (-_-)
Pastu, yg tingkt dua, lana gi booth fixi je.

hasil tulisan arisyalee.blogspot.com