Wednesday, 13 February 2013

Mencari Bakat Diri Melalui Strengths finder 2.0


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum & Selamat Malam^^



Ary dapat tahu tentang buku ini melalui sebuah artikel di Gen-Q yang bertajuk "Niat & Cita-Cita" hasil penulisan Mohd Al-Adib Samuri, seorang pensyarah Jabatan Syariah di UKM.Kebetulan, ketika itu ada Pesta Buku 1 Malaysia di PWTC. Harga strengths finder 2.0 yang pada awalnya adalah RM79.90 berkurang menjadi RM71.90. Jadi, dapat juga lah jimat RM8.

Setelah membaca buku ini, ary membuat kesimpulan buku ini bukanlah bahan bacaan yang dapat memberikan pengetahuan baru kepada seseorang individu. Ianya lebih kepada alatan atau instrumental untuk mengenal pasti bakat seseorang. Bakat.. Bukan kekuatan. Tapi kalau ikut pemahaman ary, lebih kurang je.

Tapi, tiada gunanya jika mempunyai sepucuk pistol tapi tidak tahu menggunakannya. Tiada gunanya juga jika membeli gitar tapi tidak tahu memetiknya. Begitu juga dengan situasi ini. Tiada gunanya membaca mahupun membeli beriban buku motivasi seperti Strengths finder 2.0 ini tetapi tidak mengambil langkah untuk berubah menjadi lebih baik.Senang cerita, pokok pangkalnya semuanya terletak pada diri sendiri. 




Selain mengenal pasti bakat seseorang individu, buku ini turut mengandungi 10 langkah yang disarankan supaya bakat itu dapat dibentuk menjadi kekuatan. Contoh yang ary boleh beri adalah salah satu bakat ary iaitu Input. 

Input
Penerangan secara ringkas: Sentiasa ingin tahu dan suka mengumpulkan sesuatu yang menimbulkan minat. Setiap penemuan kepada sesuatu yang baru membawa kepada beberapa persoalan. 
Langkah yang disarankan: Devise a system to store and allocate information.

5 bakat yang di-highlight pada seseorang individu adalah berdasarkan keputusan ujian yang dibuat di laman web strengthsfinder.com. Untuk melakukan ujian itu pula, korang perlu dapatkan kod akses yang diberi di dalam buku tersebut. satu kod akses untuk seorang pengguna.

Jika korang nak berubah untuk menjadi seseorang yang lebih berjaya dan gembira dengan diri sendiri, mungkin buku ini akan membantu korang. Mungkin juga bila korang ditanya "Apa bakat kau?", tidak ada lagi jawapan yang cuma setakat "memasak,menyanyi, berlakon,etc". Percayalah yang setiap orang mempunyai potensi masing-masing untuk berjaya.

4 comments:

deno said...

setiap orang ada bakat masing2 :)

◕ D Y S H A S A H H I R ◕ said...

nak kena baca buku untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut

Tinta Lana said...

Salam.

Maknanya, kena beli dulu buku ni, baru dpt kod utk akses ujian kt website tu? (-_-)

Pernah nampak buku ni. Buku mcm ni more to tools kan ary..

Riswin Zahari said...

I tau dah..i mmg ad potennsi~ haha! "itu mmg poyo!!!"

hasil tulisan arisyalee.blogspot.com