Friday 17 January 2014

Projek A-Day Camp di Sg Tua, Ulu Yam


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum & Selamat Pagi^^




Beberapa hari lepas, Ary the Explorer bersama kawan-kawan merancang untuk sebuah "A-Day Camp" di Sungai Tua, Ulu Yam. Orang lain sibuk berarak pada pagi Maulidur Rasul, kami sibuk terjun sungai. Dan sejujurnya, ini PERTAMA kali ary mandi sungai. As one of my friends said, you are such a truly city girl, ary. Yes, indeed!


Landmark lokasi ary kali ini adalah Gombak/Batu Caves/Ulu Yam. So, jika korang nak ke sini, cari lah papan tanda yang ada tempat-tempat tersebut. Tapi, di-suggestkan jangan lah pergi ketika Thaipusam ni. Takut tersangkut dalam keadaan trafik yang sangat teruk. 




Timing yang paling sesuai untuk datang ke Sg Tua, Ulu Yam adalah pada waktu pagi. Sebabnya, waktu tu air tak berapa nak deras dan masih surut. Jadi, boleh lah main area waterfall. Dan mulai pukul 12 tengahari dan ke atas, makin ramai yang datang. Jadi, ia akan menyukarkan lagi untuk mendapatkan tempat yang strategik. 


Ary tiba di sana pada pukul 10 pagi dan pada masa itu, beberapa pondok yang berdekatan dengan sungai telah pun dihuni. Tapi kami bernasib baik sebab ada yang nak balik waktu kami sampai^^




Pada masa itu, kami pilih untuk stay di kawasan yang ada waterfall kecik. Kenapa kecik? Sebab memang waterfall tu kecik. Tapi, kecik-kecik jangan dibuat main woiiii.. Ary sendiri injured ditolak tekanan waterfall. Ini disebabkan terlampau excited, melompat-lompat dengan kaki yang sebelah tempang. Dah lah sebelah dah tempang. Bila dua-dua dah tempang, apa jadi? = ="


Toilet ada disediakan tapi sangat terhad. Toilet je ada. Shower tak ada. Lokasi toilet: After jambatan gantung. Lokasi toilet pun nak inform ke? Penting woaaahhhh.. Kang ada yang membuang tepi sungai, saper nak jawab?? 


Btw, masuk sini akan dikenakan bayaran which is RM1 untuk dewasa. Kanak-kanak RM0.50 kot? 


Update: Another story dari side teman bersama di Ulu Yam - Norfa Nil

1 comment:

Tinta Lana said...

Salam.

Takpalah ary..walaupun 1st time skalipun, merasa juga sampai kat sungai,hehe

Lana..dah biasa juga..sebab ada saudara yg belakang rumahnya, betul2 sungai..

Tapi kan, ingt lgi, bila dah makin 'girly' mak lana tak berapa kasi sgt main air ni, tak kisah la sungai ke laut..sebab nanti nampak lekuk2,hehehe. Aaa..lana terjun jugak,hehehe. Bukan selalu dpt main air mcmni.. ^_^

hasil tulisan arisyalee.blogspot.com