Sunday 12 May 2013

Teater Chow Kit Road! Chow Kit Road! Penghormatan Terhadap Karya Allahyarham Sudirman Haji Arshad


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum & Selamat Malam^^


Ary menjengah Istana Budaya untuk menyaksikan kehebatan teater Chow Kit Road! Chow Kit Road! pada hari kedua tayangan iaitu 11 Mei 2013. Sebelum tayangan, ary telah meletakkan kayu ukur bahawa teater  muzikal ini mempunyai impak yang hebat kerana ia menggunakan lagu-lagu penghibur nombor 1 Malaysia iaitu Allahyarham Sudirman Haji Arshad.


Teater ini diarah dan ditulis oleh seorang yang berbangsa Cina. Biarpun pengarah dan penulis merupakan seorang yang berbangsa cina, beliau dapat mengarah lalu menghasilkan karya yang cukup bagus buat ary. Ditambah dengan gabungan bersama pelakon-pelakon yang mampu berlakon, menari dan menyanyi dengan baik (biarpun masih belum tahap excellent), Chow Kit Road! Chow Kit Road! mampu memberi kepuasan kepada penonton.


Penonton beredar semasa intermission.. A call of nature.. Ngeh3..


Teater ini berlangsung selama 2jam. Termasuk intermission, boleh jadi 2jam 15minit. Huhuhu. Tapi, jangan risau. Waktu intermission, korang boleh membeli snacks/drinks yang dijual di luar hall.


Antara lagu-lagu yang mendapat sentuhan baru adalah lagu Warisan, Punch Card, Chow Kit Road, Pesta Dunia, Pertemuan Abadi, Aku Penghiburmu, Pelangi Petang, Merisik Kabar, Di dalam Sepi itu, Kulit, Dari Kerana Mata, Cahaya Hidupku, Basikal Tua, Milik Siapakah Gadis Ini, Aku Penganggur, Aku dan Perasaanku dan beberapa lagu lagi yang ary tak dapat kenal pasti tajuknya. Supposed dikatakan ada 20 lagu Allahyarham Sudirman. Lagu dan koreografi pilihan ary: Introduction teater lagu punch card, Dari Kerana Mata & Pesta Dunia+Aku penghiburmu.


Pengenalan barisan pelakon di penutupan teater. Cahaya melampaui kualiti kamera, nampaknya..


Ary tak dapat nak kongsi ulasan-ulasan positif mahupun negatif dengan lebih mendalam lagi tapi ary nak highlight beberapa point penting:
  1. Terdapat beberapa lagu Sudirman yang pertama kali ary dengar semasa persembahan. Contohnya, pertemuan abadi dan pesta dunia.
  2. Menyaksikan kemunculan semula Yazid AF setelah sekian lama biarpun hanya watak tak berapa besar.
  3. Menyaksikan lakonan ramai kaum bukan melayu di atas pentas teater. Mereka lebih hebat, ceq habaq... No racism here, hokeyh?

Jika korang masih belum menonton teater ini, better korang pergi watch this theater. Harga tiket bermula pada harga RM55, RM110, RM170. Ary guna student card. So, dapat duduk di position RM170 pada harga RM55!! Tayangan berlangsung bermula 10 Mei hingga 26Mei 2013.




Afterthis, nak tengok Nyonya pula^^v  Psssstttt.. Hari tuh terserempak dengan Amy Mastura & Misha Omar^^ 




Info tambahan: Allahyarham digunakan untuk merujuk kepada si mati yang beragama islam. Membawa maksud "Semoga Allah merahmati.." 

1 comment:

Tinta Lana said...

Salam.

Guna student card dapat rm55???

Sangatlah untung! Mana lana nak cari student ni.

#dah habis baca Tuhan ke ary? ^_^

hasil tulisan arisyalee.blogspot.com