Saturday 15 June 2013

Piawai/Standard Menentukan Seseorang Individu Berjaya


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum & Selamat Tengahari^^


Kejayaan. Berjaya. Kata akar bagi perkataan itu adalah JAYA. Kata english man, SUCCESS. Apa yang dimaksudkan dengan jaya? Bila orang kata, dah berjaya kau sekarang, jadilah orang yang berjaya, ibu nak anak ibu jadi orang yang berjaya, apakah standard bagi menentukan seseorang itu sudah berjaya? Adakah berdasarkan kuasa? Kemajuan dalam perniagaan? Populariti? Wang? CGPA? 


Ianya subjektif. Bergantung. 


Jika seorang individu merasakan 'kuasa' adalah standard atau measurement bagi menentukan kejayaan seseorang, maka orang yang memegang jawatan tinggi dalam suatu organisasi boleh dikelaskan sebagai orang yang berjaya. Jika 'wang' pula yang menjadi indicator, boleh jadi T. Ananda Krishnan menjadi orang yang paling berjaya di Malaysia setakat Januari 2013 as he is the richest man in Malaysia based on Nanyang Siang Pau's research.




Bagi ary pula, untuk menentukan either seseorang itu berjaya dalam HIDUP nya adalah KEGEMBIRAAN (happiness). Dan kunci bagi kegembiraan itu adalah hubungan yang baik antara individu tersebut dengan penciptanya. Wallahualam. 


Bagaimana pula untuk menentukan seseorang blogger itu berjaya?

5 comments:

Teena Tna said...

Setiap orang lain perspektif mengenai berjaya.

Dayang Deno said...

betul! setuju ngan ary!

Cik Kay Jue said...

banyak aspek sebenarnya kalau nak kategorikan seseorang tu da berjaya..

Tinta Lana said...

Assalamualaikum.

Good entry ^_^

Untuk soalan terakhir tu, bagi lana, blogger yg berjaya tu, blogger yg penulisannya meninggalkan kesan mendalam pada diri kita. Entry2nya kita ingat..wlaupn dia dah tak menulis lagi.

Lana dah jumpa blogger yg 'berjaya' tu ary..dia dah lama tak menulis.. tapi, salu jugk gi tgk blognya,hee ^_^

Tinta Lana said...

Salam.

Ary, ada bbrapa org, salah sorgnya, lana reply kat ruang komen entry lana.

Sorg lagi, ary cari blog i-think-of, kat bloglist lana jugak.

BTW, tq bagi cdgn dalam tajuk entry Knlpsti Spammer tu,hehe. Lana nak proceed part 2, tpi still tgh mengarang ayat lgi ^_^ oh ya, ary rsa knapa blogger2 otai tak suka spammer?

hasil tulisan arisyalee.blogspot.com