Monday 30 June 2014

Tips Resolution untuk Percetakan Komersial


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum & Selamat Petang^^


Ramai yang tidak tahu bahawa semasa aktiviti design untuk percetakan komersial, resolution design adalah penting. Ini kerana kalau resolution gambar yang didesign adalah kecil, takut-takut gambar tu akan pecah dan blur. Lalu, akan menghasilkan hasil percetakan yang tidak berkualiti.


Mungkin ada yang katakan, design tu boleh dire-size. Tapi, masih hasilnya akan menjadi pecah-pecah dan blur atas subjek yang dicetak. Jadi, untuk play safe, boleh sentiasa rujuk pada syarikat percetakan.


Hasil yang pecah dan blur



Oleh itu, designer perlu memastikan resolution printer yang akan digunakan untuk mencetak bagi menghasilkan hasil percetakan yang berkualiti. Contohnya, resolution yang yang digunakan untuk mencetak kad adalah minimum 300 DPI (Dots per Inch). Untuk banner dan banting pula, resolution yang diperlukan adalah sekitar 720 - 1200 DPI.


Untuk aplikasi adobe photoshop, resolution boleh ditetapkan pada langkah awal. Semasa File > Create, masukkan resolusi yang dikehendaki dalam column yang berkenaan.




Macam mana pula dengan resolusi bagi percetakan atas beg, tshirt, kulit buku, etc? Ada yang nak kongsi? Berkongsilah walau sekadar satu garis.


1 comment:

Tinta Lana said...

Tak terjawab soalan ini wlaupn dah berguru,hehe

Time lana sokmo buat header, amik tempahan ritu, rajin gak tnya blogger azstory psl resolution-photoshop ni..

#buat freelance printing skrg? Takmo display product ke?

hasil tulisan arisyalee.blogspot.com