Wednesday 10 September 2014

Penipuan Pekerjaan Part Time secara Online


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum & Selamat Tengahari^^


Semasa skrol News Feed di Facebook, ary terlihat "Buat part time secara online. RM300 - RM500 seminggu. PM for more details." Dengan rasa ingin tahu, ary PM individu tersebut. Bila direply, "Anda perlu membayar RM20 untuk buku manual dan manual tersebut akan menerangkan bagaimana anda mampu menjana pendapatan secara online."


Ahhh.. This is not my first time dealing in this type of fraud. Ini kerana ary pernah terkena cara seperti ini, dan takkan lagi tertipu. In shaa Allah.


Ary kongsikan di sini, antara sebab ary rasa ini merupakan suatu penipuan bagi ary. Ary mengharapkan agar yang menipu akan berhenti menipu dan yang belum pernah merasai tidak akan rugi di hari yang mendatang. In shaa Allah.



Taktik Penipuan Part Time secara Online

Dealer akan mempromosikan part time online yang mudah dilakukan. Kononnya mampu mengikut kesesuaian masa, mampu memberi pendapatan yang tinggi dalam seminggu. Itu antara ayat-ayat pancing kononnya kerja itu mampu masyuk tanpa perlu buat banyak benda.


Apabila di-PM, dealer akan meminta individu (mangsa) untuk membayar sejumlah wang untuk sebuah manual yang akan menerangkan cara-cara nya dengan lebih lanjut. Selalunya, harga manual yang dijual adalah mampu milik. Dalam RM20-30. Selepas duit di-transfer ke akaun dealer, manual akan dihantar melalui email. 


Manual tersebut akan menerangkan cara untuk menjual manual itu sendiri kepada orang lain. Maknanya, part time yang digembar-gemburkan adalah Menjual Buku Manual itself. Nampak tak indirect fraud yang berlaku? 


Yang paling mengecewakan ary adalah, pada masa itu, ary beli manual dari salah seorang blogger yang agak berpendidikan tinggi dalam undang-undang. Sayang.. Hebat dalam pembelajaran nak jadi lawyer, judge, pengangkat sumpah, tapi.. huh. Sedih bila orang pandai-pandai, perangai macam tak ada akal. Moga Allah ampunkan kamu dan aku. 


Pesan ary, tiada benda yang mudah dalam dunia ni. Dan treat others as you want to be treated. Kalau rasa nak kena tipu, tipu lah orang. *bosan rasanya entri tanpa gambar = ="
 

2 comments:

CXopportunities said...

Oic. Selalu gak eager psl kije ni tp alhamdulillah tk prnh nak try sbb diorang ni bkn leh caya sgt.

Anonymous said...

Nk tnye yg mcm ni tipu ke x

Assalamualaikum..try biz ni plak
Ok mcm ni.. sykt akan dahulukn modal rm1500 utk org baru yg nk join.. so tugas kita cari 6 org utk dapat kn rm2500.. bila dh dpt rm2500 pertama sykt akan potong modal yg di dahulukn rm1500 dan baki rm1k jd hak milik kita.. so org bwh kita pun tugas &sama mcm kita dan bila dorg dpt org kita pun akan dapat duit lg..

Produk di sebenarnye pasal travel kad diskaun n free travel... tapi bende ni bleh buat langkah pertama kita utk cari modal utk buat bisnes lain...
Keje kita senang ajer... modal kami dahulukn ^rm1500.tugas awk
kena cari 6 org sahaja awk
akan dpt rm2500. . So rm2500 td tolak dgn modal yg kami dahulukn so awk akan dpt rm1k..
So org yg bwh awk tu buat step sama mcm awk buat jugak.. n setiap sorg yg bwh awk cari 6 org.. awk jugak akan dpt duit rm2500. . N setiap org bwh awk penuh kn 6org/6org/6org/6org/6org/6org) total rm15k + bonus.. lebih kurang rm30k

Line pertama income rm2500-RM1500=RM1000
LINE KE 2 RM5000
LINE KE 3 RM30000
LINE KE 4 RM180K..
N SETERUS NYE SAMPAI XBOLEH NK KIRA DH DPT..

BONUS RM2000 UTK BYR KETE BMW SELAMA 3 TAHUN

NAIK 1 LG LEVEL BYR KETE IDAMAN RM3000 SEBULAN SAMPAI BILA2.

BONUS RUMAH RM10000 SETIAP BULAN UTK 4 BUAH RUMAH BANGLO MEWAH..
Yg bonus pertama tu kena pilih bmw atau duit travel selama 3 tahun rm2000
Atau duit setiap bulan rm1000 selama 3 tahun

hasil tulisan arisyalee.blogspot.com