Tuesday 25 September 2012

Windows8 Saingan Android sebagai OS - Part 2


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum & selamat sebelum tidur^^


Samsung telah mencipta sejarah apabila berjaya mengalahkan jualan dari syarikat telefon bimbit yang lain apabila syarikat tersebut memperkenalkan android sebagai OS telefon bimbit. Kepada yang masih baru dalam bidang teknologi, OS stands for operating system atau dalam bahasa melayunya sistem operasi. 




Semasa sedang explore windows8, ary merasakan bahawa microsoft juga ingin mewujudkan fenomena penggunaan windows phone yang confirm-confirm menggunakan windows sebagai OS. Windows8 sangat sesuai untuk peralatan mudah alih dan skrin sentuh seperti telefon bimbit, tablet, etc.


Speed / Kelajuan
Seperti mana android yang bertindak balas dengan laju apabila jari menyentuh skrin, begitu juga yang di-adapt windows8. Memang korang akan terasa laptop korang ringan je. Operasi yang dilakukan sistem tersangatlah lajunya. Ini memang ketara kalau dibandingkan dengan windows yang terdahulu.


Interface
Unique. Bukan nurdani yang younique mahupun unique Glee. Tapi itulah first impression ary semasa pertama kali melihat interface windows8. Apa yang uniknya? Lu tengok lah sendiri:P


START


Desktop
Kalau korang perasan, di bahagian dekstop, TIADA butang start/menu. Ini kerana, ianya telah dialihkan di bahagian tepi dan telah disembunyikan. Cursor perlu diletakkan di bucu bahagian kanan korang dan start menu korang akan kelihatan. Pada awalnya, memang rasa janggal tapi lama-lama korang akan terbiasa dengan sendirinya. 


Lawa kan interface dia? Hehehe. Ary percaya pasti ramai ge-girl kat luar sana dah terpaut hati nak tukar ke windows8. Tapi ary tak habis cerita lagi ni.. 


To be continued..

4 comments:

cci said...

fuh... ohsem gila.... akan cuba sedaya upaya tuk membli nanti.. ngee

Aujinz said...

alaa.. saya guna Vista lagi kat laptop.. koh koh koh

Dayang Deno said...

wah... mesti best kan.. deno still window seven :)

◕ D Y S H A S A H H I R ◕ said...

mcm nak tukar jeee

hasil tulisan arisyalee.blogspot.com