Friday, 11 May 2012

3 Soalan yang Perlu Dijawab Sebelum Ponteng Kelas





Kehidupan di universiti, kolej, ataupun senang cerita, institusi tinggi bukan macam kehidupan di sekolah. Kalau ponteng sekolah, dalam masa 2-3 hari surat sampai ke rumah tapi di universiti tiada siapa yang akan peduli. Lantak kau lah. Pandai-pandai lah bawa diri.



Apa topik yang akan diajar ek?

Kalau nak ponteng, fikir dulu samaada topik  tersebut mudah atau susah. Jika korang yakin yang korang boleh belajar topik tersebut tanpa pergi ke kelas itu, then teruskan niat untuk memonteng. Kalau rasa topik tu susah dan korang perlu bantuan lecturer untuk memahami topik tersebut, baik duduk dan dengar lecture yang disampaikan biarpun sampai terlentok-lentok.


Akan datang, ada tak aktiviti yang memerlukan aku untuk memonteng?

Sistem UM akan menyekat pelajar yang hadir ke kelas kurang dari 80%. Ini bermakna, jika subjek tersebut mempunyai 14 kali kelas dalam satu sem, purata bilangan kelas yang korang boleh ponteng hanyalah 2 kelas SAHAJA. Waktu awal sem, rancang betul-betul planner korang. Better jangan habiskan kuota ponteng kelas. Manalah tahu jika ada keadaan yang membuatkan kita terpaksa ponteng.


Dah pandai sangat ke sampai nak ponteng kelas??

Itu soalan yang selalu ditanya ibu ary bila dia tahu ary ponteng. Ngeh3..

4 comments:

CikMai said...

soalan ketiga tu super sentap..muahaha..mai jarang ponteng kelas, tp tido dlm kelas tu selalu.erkkk

Teenager Housemaid said...

hahhaha...
soalan last tu sangat terbaekkk! :D

EYFAalias said...

HAHA. soalan ke 3 tu pun mak eyfa pernah tanya dulu. ahaha

Riswin Zahari said...

ary mmg pandai.. ^_^

hasil tulisan arisyalee.blogspot.com