Tuesday, 8 May 2012

Ustaz Azhar Idrus Gunakan Laman Sesawang Fotografi Sebagai Medium Berdakwah


Ary masih belum berkesempatan untuk melukis kartun. Makanya, hanya ini yang ary mampu lakukan dalam kekangan masa membaiki diri dalam bidang akademik.


Siapa yang tidak kenal dengan Ustaz Azhar Idrus? bagi ary, Ustaz Azhar Idrus telah melakukan pendekatan yang terbaik untuk berdakwah lagi-lagi dalam era kemodenan ni. Bayangkan, dalam umur yang agak lanjut, Ustaz meminati untuk melakukan apa yang orang muda lakukan pada zaman sekarang ni. Contohnya, penggunaan DSLR.

Sumber : flckr UAI

Ustaz Azhar Idrus menyedari bahawa bidang fotografi semakin menghantui dan mempengaruhi remaja zaman sekarang. Kadang tu, ary perasan, budak tingkatan tiga dah miliki DSLR. Canggih kan? Melihat perubahan kemodenan ini, Ustaz Azhar Idrus mengambil kesempatan untuk membuka laman sesawang berdasarkan fotografi iaitu - Digital Mukmin.com. Ustaz Azhar Idrus turut mengulas sedikit tentang pembukaan laman sesawang tersebut.

"lonie rama photographer duk gila ambik gambar yg haram atas diri dia..pah nye upload pulok gambar orang puang hok seksi2 yg dedoh aurat..maka rama lah hok like kata gamba comel lah macam2 pah mula lah nyo rasa bersohor rasa diri hebat dlm photography sedangkan benda nie jelas haram n datang dosa..sebab dari nie lah sy bukak websitewww.digitalmukmin.com tunjuk gambar yg dibenarkan syarak bubuh gambar orang tua, bunga,beruk,kera sebab nak tunjuk gambar comel tue buke sebab orang puang seksi. 
Setakat lonie dah hampir 4.5 juta org tgk website nie. Kalu mu Photograper Islam Peter Sanders (www.petersanders.com) dio ambik gambar kubah masjid jah, buoh tasbih tapi napok comel jgk..tapi hebat dio sapa Raja Saudi jemput dia bila2 masa je untuk masuk ambik gambar dlm kaabah...sek mum hok ambik gambar puang seksi? Cap ayam je"

Hah.. Faham ke tidak? Ary kalau boleh tak nak tolong translatekan. Takut nanti tersilap translate, dah lain maknanya.  Bak kata Mat Luthfi, nanti kecelaruan maklumat^^

8 comments:

YaYaNsMuM a.k.a YM said...

faham, ustaz...hehe. Ym pun suke ustaz azhar.:-) umah ustaz sepelaung je ngn umah ym, hehe. Sllu gk terserempk ngan dier ngusung camera, hikss...

Ezad Skytech said...

hee...paham2 apa yg UAI maksudkan tu..boleh je kalau ambil gambar ni tapi jgn la dok ambil gambar yg bukan2...lepas tu upload kat FB..org like pulak...da dtg dosa..huhu...

babycomel said...

ustaz Azhar ni memang kreatif, betul la apa yg dia cakap tu. baik ambil gambar keindahan alam dari amik gambar yg bukan-bukan..

Cik Kay Jue said...

thanks ary.. ckj baru tau fasal website ni.. :)

[ miSsNanA ] said...

entri yang menarik ary :)

Nadiah said...

dari segment bw zamani 84...sorry lmbt..dah follow awak...thanks...

memang ustaz azhar idrus bagus sgt...dia pernah buat ceramah dekat masjid area rumah saya...

Azhafizah[フィザ] said...

cantik sangat photography dari UAI ni kan.

Ini Kisah Tia said...

Tia faham gak sikit2 .. hehe .. elok lagi ambik gambo lain dari gambo perempuan yang sekci mekci itu ...

hasil tulisan arisyalee.blogspot.com