Tuesday, 3 July 2012

Manusia Lebih ALERT pada Keburukan Berbanding Kebaikan


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum & selamat malam^^


Bukan nak mengata orang. Tapi itulah kesimpulan yang ary dapat buat apabila menilai diri sendiri dan juga orang sekeliling. Ary bukan lah sesiapa untuk menilai tapi bila dah terperasan ni, jadi ary tulis. Manalah tahu jika boleh dijadikan sebagai guide bersama.


Kadang, kita ditimpa kesusahan dan dibantu oleh seseorang. Rasa terhutang budi itu ada. Tapi hanya disebabkan satu benda yang nampak tak enak di mata kita pada orang itu, membuatkan kita lupa bantuan yang diterima masa susah dulu. Contohnya, waktu dimarahi ibu ayah, rasa marah membuak-buak dan ada yang sanggup lari dari rumah. Tanpa memikirkan keringat ibu dan ayah yang diperah untuk membesarkan kita. 




Oleh itu, sebelum mengata seseorang, ingatlah kembali apa perkara baik yang pernah dilakukan untuk kamu.  Sewaktu menilai kesalahan yang dilakukan seseorang, nilai lah kebaikan itu bersama supaya keputusan yang dibuat itu seimbang.

12 comments:

cx's said...

i'm sorry, i love u *eh! haha #kbai

wan niahix said...

betul tu... hehe...

*peringatan untuk diri sendiri jugak...

"keep smiling"
^_^

-Wan Niahix-

CCICute Design said...

btol sokong sangat... ^_^

Alynn Nyzaa said...

haha..terbaik la ary punya doodle~ :D

Cik Kay Jue said...

betul3... setuju... >_< suka la cerita dan kartun ary.. >____<

YaYaNsMuM a.k.a YM said...

btl tue.yelah, klu dah mrh menguasai diri,kita lupa semua kn?ermm...

~MiZz Atie ZieYa~ said...

adat la tu.... sebesar gajah kebaikan tak nmpk...sebesar kuman kesalahan itu ja yg dinampak

PariPariPutih said...

ary_lee ye PPP setuju... ada jugak la dia nak citer kebaikan, tapi lama sikit le baru nak bukak mulut :P

Riswin Zahari said...

Ada tak cermin mata khas utk lihat kebaikan? keke! =D

maszull said...

assalamualaikum ary....biasala manusia ni bila bab yg kurang elok memang cpt je jadi bahan percakapan...:)

Tinta Lana said...

Assalammualaikum.

Ibarat setitik dakwat hitam diatas sekeping kertas berwarna putih kan ary?

Bila ditanya, apa yg kamu nampak? "tu, ada setompok hitam"
Jarang yang cakap, "saya nampak ketas berwarna putih yg besar"

Afasz said...

huhu biasala

ninamanye mengumpat..dah nak puasa jgn ngumpat

salam singgah n follow sini

dr
afasz.blogspot.com

hasil tulisan arisyalee.blogspot.com