Thursday, 5 July 2012

Hidup ni Tak Boleh Melampaui Batas


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum & tengahari^^


Selepas makan malam di Restoran Rasa, Pantai Chenang, ary dan teman beristirehat di tepi pantai. Ternyata, angin malam lebih sejuk bila di tepi pantai. Malah ombak malam itu lebih besar dari biasa. Seolah-olah seperti ombak rindu dalam hati. *poyo


Teman ary tetiba keluarkan satu soalan: Tau tak kenapa Tsunami berlaku? Ary jawab lah sebab Allah nak turunkan bala pada manusia yang banyak buat dosa ni. Dan teman ary menyambung, dengan lebih tepat adalah sebab manusia dah melampaui batas yang sepatutnya. 




Keesokan harinya di Langkawi, ketika berada di Pulau Beras Basah untuk aktiviti island hopping, kami terjumpa bangkai ikan yang terdampar di tepi pantai. Secara spontan teman ary keluarkan ayat, inilah akibatnya bila ikan ni dah melampaui batas nya.


Jadi, rasanya, bila fikir kan semula, apa yang akan jadi pada diri bila diri dah melampaui batas yang sepatutnya? Lebih-lebih lagi pada zaman sekarang di mana Allah s.w.t bayar CASH untuk semua benda.

6 comments:

Kesuma Angsana said...

yup betul tu! sesuatu yang kita perlu fikir2kan bersama. keterbatasan dalam hidup

Yasmin Aris said...

so true :)
dunia dah akhir zaman . Allah terus bg cash je .

Riswin Zahari said...

Ombak rindu dlm hati? haha!
Mmg poyoss! =D

Cik Kay Jue said...

setuju... bila da melampaui batas... ia mengundang kemarahan Allah.. sebab tu la Allah turunkan bala..

Kamal Lee said...

setuju. -,-''

Tinta Lana said...

Salam..

Ary, hehehe, klakar baca komen ary.. :) rasanya, betul dah pemahaman ary tu,heh3.

Iya ary..kita tak boleh hidup berlandaskn kebebasan..semua perkara ada batas..ada sempadan.

Kan salu dalam agama dianjurkn kesederhanaan..moga2 kita dalam golongan sederhana ya.. ^_^

hasil tulisan arisyalee.blogspot.com