Monday 25 June 2012

Andai Hak Keistimewaan Melayu Dihapuskan


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum & selamat tengahari^^


Wahhhh... Nak dekat-dekat pilihanraya ni, makin ligat kempen 1Malaysia ni. Baru-baru ini RM35 juta diperuntukkan untuk Teksi Rakyat 1Malaysia. Kononnya utuk gantikan tayar-tayar teksi di Malaysia. Seronok lah pemandu-pemandu teksi.


Ary terfikir... Andai-nya kempen 1Malaysia diperhebat lagi, sehingga ada tindakan menghapuskan Hak Keistimewaan Orang Melayu, apa yang akan berlaku? 


Bayangkan, jika sekarang ini pun peratus bangsa asing yang memenuhi IPTA dilihat semakin ramai. Ini kan pula jika hak keistimewaan melayu dihapuskan.. Makin tiada tempat untuk anak-anak melayu di IPTA. 


Dan.. Jika hak keistimewaan Melayu dihapuskan, kuasa raja-raja dan Agong sebagai pemerintah juga akan terhapus secara automatiknya. Ini kerana kita semua sebenarnya masih bergantung pada pemerintahan raja kerana mereka mewakili bangsa Melayu. Tiada lagi tempat untuk rakyat Melayu mengadu..


Ary bukan seorang racist. Ary juga bukan seorang yang membangkang usaha pembawaan 1Malaysia. Cuma ary berharap agar pembawaan itu masih lagi menitik berat kan hak keistimewaan melayu. Ary juga berharap bahawa kita anak Melayu sedar yang kedudukan kita semakin tergugat dan bangun untuk menjadi lebih hebat dari 'mereka'. 


Takkan melayu hilang di dunia.

3 comments:

Momo said...

ur right..mereka-mereka ni cuba bergerak secara senyap2 tanpa kita sedari...kita orang melayu..harus berjaga2..jangan mudah sgt lupa diri..

Riswin Zahari said...

Setuju.. ^_^

Hak keistimewaan Melayu harus dipelihara..

Anonymous said...

betul tuh...its not about racist.. bangsa laen kene taw yg asalnya tanah adalah milik kita... its like u adalah tuan rumah, tpi u ajak member cina dan india utk dduk sama dan bayar sewa rumah ngan harga yg sama.. so everyone must treat the same... tp tuan rumah ada hak utk dduk kt master bedroom.. rite!!!

hasil tulisan arisyalee.blogspot.com